Wednesday 8 July 2015

Kita Hanya Merancang, Allah Yang Menentukan

Bila nak raya ni mesti ramai yang berdebar-debar kan?
Bukan apa pun..berdebar menadah telinga dengan soalan yang macam-macam.

Dulu masa bujang, 
"Bila ko nak kawin ni? Kawan-kawan lain dah beranak pinak dah..ko kawin pun belum"

Bila dah kawin,
"Aikkk..baru habis belajo dah kawin dah. Keje pun tak lagi"
Ataupun...
"Bila nak ada anak ni?"

Bila dah mengandung,
"Awalnya ko mengandung ya..baru je kawin kan?"

Bila dah ada anak,
"Bila nak tambah lagi ni? Takkan sorang je anak ko?"

Ini memang soalan basic yang selalu saya dapat bila raya atau kenduri kendara. Dari zaman bujang sampailah dah kawin. Bila dah ada anak sorang ni pun orang masih lagi tanya bila nak tambah lagi. Kadang tu senyum je..kadang jawap belum ada rezeki. Tapi hakikat dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu. Susah nak prepare soalan cepucemas macam ni.

Kadang dalam tak perasan mungkin kita ada juga bertanya soalan sebegini pada orang lain. Cuba kurangkan bertanya soalan seperti diatas. Sebab apa?

Surah Yunus:61

Kerana segala pekerjaan yang dikerjakan dan ketentuan bagi manusia sentiasa telah tercatat di Luh Mahfuz. Tidak ada satu pun yang terlewat daripada ketetapan Allah SWT, baik yang ada di langit dan di bumi. Segalanya berada dalam pengawasan Allah. Allah Maha Menyaksikan lagi Maha Mengetahui yang zahir dan batin, yang belum terjadi, yang sedang terjadi dan yang sudah terjadi.

Jadi siapa kita nak mempersoalkan tentang hal itu? Sebagai manusia, kita kene sentiasa berusaha untuk mencapai sesuatu hajat yang kita kehendaki tetapi segalanya terserah kepada Allah. Mungkin perkara yang kita rasa baik, belum tentu baik untuk kita. Perkara yang kita tak nak sangat mungkin itu yang adalah yang terbaik untuk kita.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment