Wednesday 3 June 2015

Retinitis Pigmentosa dan Rawatannya

Pernah dengar tentang Retinitis Pigmentosa (RP)?

Retinitis Pigmentosa (RP) ini adalah sekumpulan penyakit yang diwarisi bercirikan "progressive peripheral" masalah kehilangan penglihatan dan rabun malam (dikenali juga sebagai buta ayam atau rabun ayam) yang boleh membawa kepada kehilangan penglihatan pusat.

Patologi kasar mata seorang lelaki yang menghidap Reitinitis
Update Penting: FDA (Food and Drug Administration) meluluskan implan retina pertama bagi "advanced RP" dewasa.

"The US Food and Drug Administration (FDA) has approved the first retinal implant, the Argus II Retinal Prosthesis System, for adults aged 25 years or older with advanced RP.[1] Although this device will not restore vision to patients, it replaces the function of degenerated cells in the retina and may improve a patient’s performance of basic activities by improving their ability to perceive images and movement.[1]"


Walaupun peranti itu (implan) tidak dapat memulihkan penglihatan pesakit, ia dapat menggantikan fungsi sel dalam retina dan boleh meningkatkan prestasi pesakit dalam aktiviti asas serta meningkatkan penglihatan mereka untuk melihat imej dan pergerakan.

Bagaimana implan ini beroperasi?

Implan mempunyai kamera video kecil, pemancar yang dipasang kepada sepasang cermin mata, pemprosesan video unit (Video Prosessing Unit - VPU) dan prostesis retina yang diimplan (retina tiruan). VPU akan merubah imej dari kamera video kedalam data elektronik dan dihantar terus ke retina tiruan (wireless). 

Adakah ianya memberi kesan buruk kepada pesakit?

Kira-kira dua pertiga daripada pesakit tidak mengalami kesan-kesan buruk daripada peranti atau prosedur tersebut. Walau bagaimanapun, lebih satu pertiga daripada pesakit yang mempunyai sejumlah lebih kurang 23 kesan yang serius termasuk keradangan, hakisan konjuktiva ("conjunctival erosion"), "retinal detachment" dan "hypotony"

Tanda-tanda dan Gejala Retinitis Pigmentosa

Nyctalopia atau Buta Ayam

Gejala paling awal Retinitis Pigmentosa ialah masalah rabun malam. Ia juga dianggap antara salah satu ciri penyakit ini. Pesakit kemungkinan mengalami kesukaran untuk melakukan kerja-kerja pada waktu malam ataupun di tempat-tempat gelap seperti masalah berjalan di dalam bilik berlampu malap sebagai contoh di dalam panggung wayang. 

Pesakit juga mengalami kesukaran memandu dalam cahaya rendah seperti waktu senja atau keadaan berkabus. Selain itu, mereka juga memerlukan masa untuk menyesuaikan diri di tempat terang apabila baru keluar dari tempat yang gelap.

Visual Loss atau Kehilangan Penglihatan

Tiada tanda atau gejala kehilangan penglihatan periferal atau lebih dikenali sebagai penglihatan terowong. Walau bagaimanapun, pesakit akan menyedari kehilangan penglihatan ini apabila mereka seakan-akan melihat melalui tiub berongga atau terowong.

Pesakit boleh terlanggar pintu atau perabot atau mengalami kesukaran dalam bersukan yang memerlukan penglihatan periferal seperti tennis dan bola keranjang. Kehilangan penglihatan tidak menyakitkan dan berlaku dalam tempoh yang lama.

Photopsia

Kebanyakan pesakit Retinitis Pigmentosa melaporkan melihat kilauan cahaya (photopsia) yang kecil, berkilauan ataupun seakan lampu berkelip-kelip. Photopsia ialah persepsi halusinasi pesakit yang melihat percikan api, api atau warna yang timbul dalam keadaan tanpa rangsangan cahaya dan diperhatikan apabila mata yang tertutup. Tetapi keadaan ini tidak berterusan.


Oleh kerana Retinitis Pigmentosa (RP) merupakan kumpulan penyakit keturunan, terlalu banyak kepelbagaian penemuan fizikal yang ditemui. Malah terdapat pelbagai penyakit yang seakan-akan RP. Oleh sebab itu, ujian makmal, ujian penglihatan dan pelbagai prosedur lain perlu dititik beratkan dalam mengenali penyakit ini. InshaAllah saya akan berkongsi lagi tentang pengurusan dan rawatan perubatan mengenai Retinitis Pigmentosa pada entry yang akan datang.


Kandungan entry ini telah diambil dari http://emedicine.medscape.com. Kemudian telah diolah dan diterjemahkan ke dalam bahasa melayu oleh saya untuk kemudahan pembaca.





No comments:

Post a Comment